معماری سبز
قبل از هر چیز که یک ساختمان سبز خلق شود مانند هر چیز دیگر به یک خالق احتیاج دارد این موضوع یعنی ایجاد ساختمان سبز به سلامت فردی که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می کند کمک خواهد کرد وازاو پشتیبانی خواهد کرد وباعث رضایت مندی و سودمندی آنان خواهد شد.این موضوع نیازمند کاربرد با دقت استراژیهای تصدیق شده در معماری است
:استفاده از طبیعت بادوام و منبع مواد با کفایت و تکیه بر خورشید برای استفاده های گرمایی ونیروی برق وروشنایی روزانه ودوباره استفاده کردن ازضایعات و .......یک اتحاد ویکپارچه سازی ساختمانی ظریف این استراژیها را تولید می کند. البته باید نوجه داشت که تبدیل فرهنگ بشربه یک پایه و تغییر ساختا راساسی روح وسرشت انسان بستگی دارد.ما باید یکی شدن وبه هم پیوستن ووابستگی به یکدیگر را با یک چیزی خیلی وسیع ترازخودمان دوباره کشف کنیم. جهان طبیعت قلم رویی است روحانی که نسبت به همه چیز برتری می یابد.اول شخص و بعد جامعه این عقیده بولوزوف است. او عقیده دارد ما باید هر دو گروه را مجبورسازیم که موافق حقایق زندگی درجهان باشند.درغرب به این مسئله اعتقاد دارند که مزیت در طرح محیطی و طراحی آن درصورتی پیشرفت می کند وموفق خواهد بود که حقیقا مجمع و گروه طراحی آن فقط گروهی ازطراحان باشند.arc اولین شرکتی است که دست به این کارزده است. این شرکت تشکیل شده است ازمعماران سازندگان ومهندسین وسرانجام عده ای از طراحان باید پاسخگو درتمامی پروژه های این شرکت باشند.این شرکت درجریان طراحی های خود ازروش مشارکتی استفاده می کند یعنی تمامی اعضا درنظردادن آزاد هستند اما تصمیم نهایی را طراحان خواهند گرفت. این روش یک روش قدرتمند در ساختمان سازی ها به شمارمی رود.بسیاری از ساختمان ها که در این شرکت در بین طراحان به توافق می رسد توافق آنها به خاطر مطلوبیت آن اثر است.دریک کارجالب دیگردراین شرکت دعوت ازتمامی افراد صاحب نظر است برای عملی کردن واجرایی شدن تمامی نتیجه های بدست آمده . جوانب مهمی که متفاوت با طراحی های قردادی مشخص شده است عبارتند از:
1ـ طراحی باید تقریبا دربرگیرنده 40% ازنیازها باشد نه اینکه 25% ازنیازها را به صورت قراردادی بر طرف کند.
2ـ روند طراحی جریانی است آشفته و پردست انداز. بنابراین احتیاج به زمان طولانی دارد. طراحی به تفکر گروهای صادق و آزمایش کردن احتیاج دارد.
3ـ ایجاد ساختمان نیازمند یکپارچه سازی و اتحاد است. همان اتحادها و یکپارچه سازیهاست که منجربه تغییرساختارهای روحی انسان خواهد شد.اغلب ازساختمان سبزتعبیر به ساختمانی می شود که اثرات منفی آن برروی محیط اطرافش کم باشد. هدف ازایجاد ساختمانهای سبز بر اساس اصول ذکر شده بالا بهبود یافتن آب و هوا وجلوگیری ازاثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است.
صرفه جویی وبهینه سازی مصرف انرژی وکاربرد انرژی های پایداردرحال حاضر هیچگونه نقشی درفرهنگ ساحتمانی کشورندارد. علاوه بر آن درساخت و سازهای مسکونی بخش خصوصی وخصوصا مسکن طبقات مرفه ارقام نسبتا مهمی به زیان سایرموارد ضروری هزینه درساختمان صرف تزیینات افراطی و بی اصالتی می شود که عمدتا بنام ابزار سازی مشهور است .انگیزه صرف این مبالغ نامتعادل درزیورآرایی احرازجلال و شکوه و .... و نهایتا رونق وموفقیت تجاری خصوصا درحرفه بسازو بفروشی است.این مسئله متاسفانه به یک مد درجامعه تبدیل شده است که این نگران کننده است .اما چاره مشکل:انکشاف رویکردهای نوین زیبایی شناختی برای ایجاد دگرگونی و تحول دراذهان عمومی و جایگزینی الگوهای زیستی مبتنی بر تعادل صرفه جویی و بهینه سازی مصرف و احترام به محیط طبیعی واجتماعی زیست به جای الگوهای منحط رایج کنونی امری ضروری است. لازمه این امرآن است که معماران بکوشند به جای دنباله روی درسلیقه عامیانه و بازاری پسند ذوق و سلیقه عمومی را درجهات سازنده و مفید اجتماعی هدایت کنند. معماران می توانند به مردم بباورانند که طرحهای اقلیمی وزیست محیطی کمتر از تزیینات رایج کنونی زیبا نیست.از طریق معماری می توان جامعه را ازمطلوبیت وارزش فراوان اقتصادی وزیست محیطی انرژیهایی که به نامهای بی زیان و آرام و ... مشهور شده مطلع کرد. انرژیهایی که ازدیدگاه هنرمندان ومعماران می تواند به جای هرچیزدیگرزیبا نامید.آینده جهان در زیبایی های زیبا نهفته است. بیایید زیبایی نهفته درانرژیهای پاک وحیاتبخش را کشف کنیم.
ارزشهای معماری سنتی وسنت ارزشهای زیست محیطی معماری سنتی ایران واجد ارزشهای بسیارفراوان درشیوه های گوناگون استفاده بهینه ازانرژی وبهره برداری اکولوژیک از انواع انرژیها و خصوصا کاربرد انرژیهای پایداروبی زبان است.گرچه استفاده از باد و به عبارت صحیح تر بهره برداری ازحرکت هوا و ایجاد نسیم عمده ترین و رایج ترین نوع کاربرد انرژیهای بی زیان در معماری سنتی ایران است. با این حال همه عناصر اربعه فلسفی و آیینی (آب ، هوا ، خورشید و خاک) دارای کاربرد عالی زیست محیطی در مدنیت ومعماری ایران قدیم بوده است .نوع مصالح وفنون ساختمانی رایج درگذشته خصوصا آنچه که دررابطه با پایداری بنا به کار می رفته وعناصرباربراصلی ساختمان را تشکیل می داده یعنی دیواره ها و سقف ها یا به عبارت کلی ترعناصرافقی وعمودی به علت دارا بودن حجم ووزن زیاد به طور خود به خودی و طبیعی درمقایسه با مصالح و مواد سبک وزن و کم حجم کنونی دارای ظرفیت بالای نگه داری وذخیره انرژی واستعداد متعادل سازی حرارت درفضاهای مصنوع بوده است. درعین حال این ویژگی به هیچ روی به معنای آن نیست که زیبایی آسایش پایداری عالی و کیفیات ارجمند زیست محیطی و ابتکارات مربوط به استفاده بهینه از انرژی درمعماری ایرانی امری خود به خودی و پیش پا افتاده و بی نیازاز هوش قدرت خلاقه و عللم ودانش تلقی شود. برخلاف بررسی دقیق ویژگیهای معماری ایرانی حاکی ازبرخوردداری از دانش وآگاهی بسیار ذکا وهوشمندی و دقت درجزییات معماری بذل توجه بسیار به امرایجاد فضای راحت و آسایش داخلی زیبایی استحکام و عدم تخریب محیط و حفظ کیفیت زیست است................